tirsdag 4. mars 2014

En sommerferie


Jørpeland med Svinesmarka i bakgrunnen t.h.

Siste fortelling fra gammelonkel Teodor. Denne har kanskje ikke så mye historisk verdi, men tar den med likevel.

Her er historien:

Det er en ting vi leter etter hvert år. Det er ferien, og endelig så opprant den dagen. Jeg hadde bestemt meg for å hogge ved i ferien dette året. Jeg tok båten og kona med meg og reiste bort i Svines-marka, hvor jeg hadde fått anvist en plass som jeg skulle hogge.

Når vi kom bort, gikk vi straks i gang med å felle trær. Det gikk fint for trærne var ikke så store. Vi felte dem og kvistet dem senere for grener og fikk dem sammen på en plass. Da det lei på dagen kjente vi at vi måtte få oss noe å ete. Vi hadde kokekar med oss, og hun gikk straks i gang med å lage oss mat. Vi fant oss et lunt sted, som vi åt maten vår. Vi kjente den deilige barlukten av trærne og jeg sa til kona: «Dette er virkelig ferie.» Det var slik en varm sommer at vi måtte passe oss at vi ikke ble alt for meget solbrent.

Jørpeland med Tungland i forgrunnen


Da vi kom opp på plassen som vi hogde, fikk vi se en del kreaturer som kom ned mot oss. Der var også en stut blant dem. Da ble kona mi så redd at hun klatret opp i et tre. Jeg så ganske snart at stuten ikke var gnaske blid, for han begynte å grave med beina, så jorda føyk om den. Så tok han fatt på trærne våre som vi hadde hogget.

Jeg var helst redd selv, men jeg laget meg en god stokk og tenkte, kommer du skal du få deg en god over truten. Han gikk bare å svinset rundt om oss der. Til slutt hadde jeg ikke flere trær å felle, enn det som kona sto i, og hun ville ikke ned. «Ja, kommer du ikke, så hogger jeg deg ned,» sa jeg. Det var vel ikke så godt å stå der oppe, for hun kom da ned tilslutt.

Nå hadde vi det tyngste igjen, å få veden ned til båten, men med meget slit så greide vi det også. Når vi rodde heim med båten lastet med fin ved, så var vi glade over at til vinteren hadde vi da noe å varme oss med. Når vi fikk rodd veden heim, så hadde jeg ennå meget å gjøre. Jeg skulle kappe og kløyve den, men vi var begge enige om, at det var en godt anvendt ferie.


Jørpeland med Tunglandsfjellet i bakgrunnen







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar